
Există în sipetul amintirilor fiecărei femei o promisiune de taină, născută la vremea păpuşilor şi a jocurilor simple. Aceea de a fi într-o zi, o anume zi a vieţii, cea mai frumoasă. Acest pariu cu sine, făcut în şoaptă şi în puţine cuvinte, vorbeşte despre rochia albă, despre alai şi flori, despre o zi neapărat însorită şi neapărat perfectă. Acest legământ, simplu la început, devine în timp, pentru multe dintre noi, un adevărat sens al vieţii. Iar când ziua aceea capătă nume de dată certă în calendar se declanşează nebunia, agitaţia, furtuna. Şi peste imaginile născute din propriul scenariu al acestui pariu cu frumuseţea, tânăra mireasă adaugă, chiar fără s-o ştie, promisiunile tuturor celorlalte femei ce o însoţesc în aventura numită ziua nunţii. Căci ziua nunţii este una exclusiv feminină. Dar nu, rândurile de faţă nu vor povesti despre industria născută din visul femeilor. Pariul cu frumuseţea, câştigat sau nu, îl vom lăsa deoparte şi vom vorbi numai despre accesoriul nevăzut ce însoţeşte mireasa, parfumul ei.
Mireasa romantică
este cea care a scris şi a rescris povestea propriei nunţi până la cele mai mici detalii, încă din copilărie. O nuntă gândită ca un puzzle perfect, într-o zi de primăvară, o explozie de alb pur şi strălucitor, de la rochia îndelung căutată în cataloage şi până la florile multe şi parfumate. Buchet de lăcrămioare, boboci de trandafiri, fragili şi gingaşi, liliac alb, acestea sunt florile care îşi lasă seva în parfumul acestei mirese. Cea mai celebră romantică a zilelor noastre a fost Lady Diana, al cărei parfum favorit, Diorissimo, este asemeni cântecului ploii pe clapele unui pian, omagiul adus florii de lăcrămioare. O recunoaştem pe această mireasă purtând L’Air du Temps de Nina Ricci, buchetul atemporal ce evocă mirosul vieţii şi al spontaneităţii, al bucuriei. O regăsim în Beautiful de Estee Lauder, descris de cea care l-a dăruit Americii şi lumii ca fiind „un parfum inspirat din cele mai frumoase momente din viaţa mea şi creat pentru cele mai frumoase momente din viaţa voastră”. Şi poate că nu din întâmplare este parfumul cel mai vândut pe continentul american, dăruit de micuţa emigrantă de origine maghiară femeii care vibrează de emoţie, care se bucură din plin de darurile vieţii. Mireasa romantică este urmaşa Prinţesei Sissi sau o eroină desprinsă din cărţile lui Jane Austen.
Mireasa inocentă
este asemeni lui May, eroina lui Edith Warthon din Vârsta Inocenţei sau a reginei Maria Antoaneta. Ochii ei sunt la fel de mari şi la fel de miraţi ca ai lui Alice în Ţara minunilor, iar parfumul ei aminteşte de zeiţa persană a iubirii, Anaitis. Povestea nunţii ei este o mică bijuterie la perfecţiunea căreia au lucrat minţi şi mâini iscusite ale mamei, ale mătuşilor, ale prietenelor. Femei ale familiei de care tânăra este profund ataşată şi pe care le admiră, reunite într-o titanică încercare de a respecta tradiţiile, imbogăţindu-le cu visurile proprii. Anais-Anais de Cacharel este parfumul celei aflate la răspântia dintre copil şi femeie. O succesiune de flori albe de portocal, iasomie, zambile, trandafir, flori de primăvară pentru primăvara vieţii. Vălul ei lung şi diafan, din cel mai subţire şi pur voal, ascunde şi deopotrivă promite mireasma unei flori ce aşteaptă primele raze de soare ale dimineţii ca sa se desfacă, in vreme ce rochia este, ca şi inelul, moştenire sacră, martor inocent al tuturor nunţilor familiei. Floarea de crin este cea care împodobeşte încheietura fragilă a mâinii, iar esenţa ei pură se ascunde, împreună cu cea de cireş, cu piersica amintind de zâmbetul soarelui, în parfumul dăruit de mamă fiicei sale, prim ritual de seducţie feminină. Oare este Babydoll de Yves Saint Laurent?
Mireasa gurmandă
este femeia care poartă cu sine adieri de cireşe confiate, bomboane de ciocolată ce ascund în inima lor vişine cufundate în lichior, promisiuni de macarons pe care mâini pricepute le-au pregătit pentru nopţi de taină, după reţeta lui Pierre Envie. Elementul central al nunţii sale este tortul imens, opulent, cu glazură albă ca de mătase foşnitoare. Doar el este la înălţimea frumuseţii sale. Visul ei este pudrat cu note de vanilie şi a fost scris şi rescris de multe ori, după îndelungi căutări. Este o zi a emoţiilor intense, profunde, pe măsura aşteptărilor sale. Parfumul ei este Femmes de Rochas, ascuns în flaconul de cristal creat de Lalique, iar dantela de Chantily îi este vălul de nuntă. Amestecuri de mirodenii însoţesc florile de trandafir de mai de la Grasse, ylang-ylang, iasomie în amestec cu fructe zemoase şi coapte de piersică şi prune, în parfumul celei care aminteşte de celebra divă americană Mae West. Pentru această femeie a creat Faberge Aphrodisia, parfum care a provocat un adevărat scandal în America puritană la lansare, poate pentru că în notele de bază sunt incluse toate cele trei elemente devenite clasice ale reţetei secrete despre care se spune că ar reproduce mirosul ultrafeminin: ambră, mosc şi civet.
Mireasa seducătoare
este înveşmântată în straiele aparent cuminţi ale unei pisicuţe, dar poartă în suflet şi în gesturi semne de tigru la pândă. Rochia diafană este un pretext, este o armură ce dezvăluie, dar nu şi promite. Lucirile ochilor ei spun doar atăt: daca te apropii prea mult, s-ar putea să te arzi. Ziua nunţii sale este o imensă pândă, o aşteptare a nopţii, căci ea este un prădător nocturn, iar parfumul îî este doar una dintre arme. Filtrele magice ce o însoţesc în această zi poartă mirosul greu al tuberozelor, esenţa inconfundabilă a iasomiei, alături de flori albe ce îşi deschid potirul în miez de noapte. Şi pentru ca efectul să fie nimicitor, parfumerii au adăugat mirodenii grele şi calde, desprinse direct din poveştile arabe. Aşa s-au născut parfumurile orientale, pentru ea, în numele ei. Doar ea poate să asocieze zilei toride de vară unul dintre merele casei Dior cunoscute sub numele de Poisson. În adieri de ambră şi mosc această mireasă aminteşte de Marlene Dietrich sau de Mata Hari. Pentru ea a creat Yves Saint Laurent Opium, parfum care a şocat încă de la lansarea sa prin asocierea directă a parfumului cu drogurile. Iar în micuţa ei poşetă vom găsi negreşit un mic vaporizator pentru împrospătare.
Mireasa rebelă
este femeia care, dacă nu ar leșina toate rudele, ar apărea îmbrăcată în frac la propria nuntă. Este cea care și-ar pierde propriul pariu cu frumusețea acestei zile alegând să nu respecte nicio tradiție. Dorințele ei nu se opresc la vestimentație sau buchete imense de flori, gândurile ei o duc departe, dincolo de convenții și tipare, la o zi a libertății absolute. Mariajul înseamnă viață în doi și cu greu poate fi asociat acestei femei cu spirit liber. Buchetul ei, dacă are unul, este alcătuit din flori cu miros suav, discret, aşa cum sunt freziile. Parfumul ei este mai degrabă un non parfum sau unul cu iz lemnos, piperat, sau chiar miros de lavandă, din clasa parfumurilor bărbăteşti. Adieri de tutun, note de fum, cumarină, scorțișoară și cedru, iată ingredientele unui clasic ce se potrivește rebelei și care a fost creat de casa Chanel acum aproape un secol- Cuir de Rusie. O recunoaștem în această femeie pe Regina Margot sau pe marea actriță americană Bette Davis.
Mireasa cerebrală
este descendenta Elisabetei I a Angliei. Ziua nunții sale este organizată cu precizia unui ceas elvețian, până la cele mai mici detalii, iar emoțiile excesive nu sunt permise. Și nici decolteele sau parfumul opulent. Rochia ei este simplă, cu tăieturi asemeni gândirii sale reci, tăioase, precise. Căteva flori de magnolie sunt buchetul ei de mireasă, iar parfumul său nu este unul vădit floral. Briza mării, mirosul proaspăt de cedru, aromele tip vetiver din parfumeria masculină sunt cele care o însoțesc în această zi, iar nunta sa este o ecuație a inimii rezolvată. Pentru ea a fost creat L’eau d’Issey, air par Kenzo sau L’eau de Serge Lutens, parfumuri care amintesc, ca şi numele lor, de aer, de apă, de nimic palpabil şi nimic cu adevărat tangibil.Este sezonul mireselor şi dincolo de cascadele de alb şi de flori, fiecare dintre ele poartă o taină pe care parfumul ei îl poate dezvălui. Trebuie numai să „privim” cu atenţie mesajul florilor.
Autor: Camelia Sima. Sursa www.boncafe.ro